Karpers uitgezet op Amsterdam-Rijnkanaal

Zaterdag, 24 januari 2015

De Algemene Weesper Hengelaarsbond heeft niet alleen een rol in het verstrekken van de VisPas en het promoten van de hengelsport bij jong en oud, ze heeft ook een rol in het beheer van de visstand. Vandaag was daar weer een goed voorbeeld van te zien bij Nigtevecht.

Daar zijn door de AWHB 54 schubkarpers en 81 spiegelkarpers uitgezet in het Amsterdam-Rijnkanaal. De spiegelkarpers zijn allemaal gewogen, gemeten en aan beide kanten gefotografeerd. Doel hiervan is door terugmeldingen van vissers te kunnen zien hoe het de vissen vergaat. Dan gaat het niet alleen om de groei, maar ook om de verspreiding vanaf de uitzetplek. Spiegelkarpers zijn hiervoor bij uitstek geschikt, omdat zij een uniek schubbenpatroon hebben, gelijk aan een vingerafdruk van een mens.
Iedereen die een spiegelkarper vangt kan zijn steentje bijdragen aan het visstandbeheer, door na een vangst de vis te meten en op de foto te zetten. Deze foto voorzien van de gegevens van de vis en de vangstlocatie kan gemaild worden naar info@awhb.nl, maar de terugmelding kan ook via onze website www.awhb.nl gedaan worden.