Viscentrum Abcoude

Zondag, 1 maart 2020

Als vrijwilliger bij het Viscentrum Fort Abcoude help ik met een aantal enthousiaste collega’s regelmatig senioren(60+) en gehandicapten van alle leeftijden tijdens het vissen. Drie jaar geleden trok een oproep voor visvrijwilligers mijn aandacht. Er werd snel een afspraak gemaakt en sindsdien ben ik niet alleen visvrijwilliger, maar help ik ook iedere woensdag bij het onderhoud en opknappen van het terrein, paviljoen en de steigers.

Voor wie het Viscentrum nog niet kent, wil ik u graag laten kennismaken:
Het Viscentrum is dus bedoeld voor 60-plussers en gehandicapten van alle leeftijden, zowel voor het individu, in groepsverband of vanuit zorginstellingen. Het wordt uitsluitend door vrijwilligers geleid en onderhouden.

Hoe is het ontstaan?
Het Viscentrum Fort Abcoude heeft haar ontstaan te danken aan één van de prijswinnaars van een viswedstrijd. In de zestiger jaren organiseerde de KRO ter gelegenheid van haar veertigjarig bestaan een landelijke wedstrijd voor sportvissers: “De Kanjer-Koning” actie onder leiding van presentator Frits van Turenhout. (bekend bij de voetballiefhebbers: 0-0) De prijswinnaar met de vangst van een snoek van 120cm, stelde spontaan zijn prijs, een geldbedrag van ƒ1050, ter beschikking om een veilige beschermde visgelegenheid voor gehandicapten in te richten. De KRO nam het initiatief over en voegde ƒ5000 toe. Men liet het oog vallen op de fortgracht van het Fort Abcoude. De Dienst der Domeinen was bereid een deel van het buitenfort en het visrecht tegen een geringe vergoeding ter beschikking te stellen. Ook de “Genieloods” op het buitenterrein kon worden gehuurd om er een kantine van te maken. Met veel vrijwilligers en dank zij vele gaven in geld en middelen werd het Viscentrum ingericht en al spoedig konden gehandicapte vissers van de locatie gebruik maken. Op 24 april 1966 werd de Stichting Viscentra voor Gehandicapten opgericht en werd het eerste bestuur benoemd.

Als ik daar wil vissen, hoe gaat dat dan?
U kunt vissen in het afgesloten water van het Fort Abcoude. U heeft géén visvergunning nodig.
Er zijn 15 speciaal aangelegde vissteigers, waardoor u veilig, rustig en comfortabel kunt vissen. De meeste vissteigers zijn goed met de rolstoel bereikbaar.
Het Viscentrum beschikt over (vaste)hengels, lokvoer en aas die u voor een kleine bijdrage kunt gebruiken. Eigen materiaal meenemen mag ook. Het is verplicht om weerhaakloos te vissen, een onthaakmat te gebruiken en alle vis meteen na de vangst terug te zetten.
Het visbestand in de fortgracht bestaat voornamelijk uit voorn, zeelt, brasem én karper.

Als ervaren visser kunt u terecht, maar ervaring is niet vereist! Er zijn indien gewenst ervaren visbegeleiders aanwezig om u te helpen.

In het paviljoen kunt u terecht voor een hapje en drankje, er is ook een gehandicaptentoilet aanwezig. U kunt gratis parkeren op het terrein van het Viscentrum.

Op de 3e woensdag van de maanden april t/m oktober vinden er viswedstrijden plaats. Inschrijving als deelnemer is uitsluitend mogelijk voor 60-plussers en voor gehandicapten van alle leeftijden.

Voor groepen zijn specifieke afspraken mogelijk, zoals: dagje vissen, eventueel in wedstrijd vorm, verzorgt met een lunch op maat, appeltaart bij de koffie en bittergarnituur.

Volgens mij genoeg argumenten om eens te komen kijken.

Openingstijden: Iedere woensdag van 9:00 – 16:00 uur zijn wij aanwezig, maar u kunt ook andere dagen terecht. Wel verzoeken wij u dit te melden. Wenst u ondersteuning of wilt u gebruik maken van onze voorzieningen, geeft u dan aan welke wensen u heeft.
Voor een visafspraak kunt u contact opnemen via: vissen@viscentrumgehandicapten.nl

Stichting Viscentra Gehandicapten
Viscentrum bij het Fort Abcoude
Molenweg 19 – 1391CH – Abcoude

Meer informatie?
Website:        www.viscentrumgehandicapten.nl
Facebook:     svgabcoude
YouTube:       Viscentrum Abcoude
E-mail:           info@viscentrumgehandicapten.nl

Wij hopen u snel te zien!

Ruud Klant