AWHB zoekt verenigingcontroleurs

Dinsdag, 22 maart 2016

De AWHB zoekt nieuwe vrijwilligers die als verenigingscontroleur zouden willen optreden rond haar viswateren. U helpt de AWHB dan bij de controle en handhaving van het gebruik van de juiste visdocumenten. Wist u dat u met een eendaagse cursus en wat voorwerk thuis al een bevoegd controleur bent ?

Controleurs van een hengelsportvereniging zijn vrijwilligers die namens een hengelsportvereniging controleren. Het gebied waar een verenigingscontroleur mag controleren is dan ook beperkt tot het eigen verenigingswater, tenzij in overleg met andere visrechthebbenden is afgesproken dat de controleur ook op het water van die visrechthebbende mag controleren.

De controleurs zijn "gewoon" burger dus zij hebben geen opsporingsbevoegdheid. Wel mogen zij iemand vragen stellen en de gegevens van de sportvisser noteren. Daarnaast mogen zij bij het constateren van een overtreding als vertegenwoordiger van de vereniging de visdocumenten innemen. De VISpas (bewijs van lidmaatschap van de uitgevende vereniging) en de lijst(en) van wateren blijven namelijk eigendom van de vereniging die deze documenten heeft uitgereikt. Dit is ook vermeld op pagina 3 van de Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren.

Alle hengelsportcontroleurs die de cursus Controle Sportvisserij met succes hebben hebben gevolgd, ontvangen van Sportvisserij Nederland controlekleding (controlejas+polo) en een Controlepas Sportvisserij. Hiermee is elke controleur herkenbaar en kan zich aan de waterkant identificeren.

Meer informatie over de verenigingscontroleur leest u op:

Meer informatie over de eendaagse cursus vindt u op:

Interesse: stuur een mail naar info@awhb.nl